کولر آبی

راهنمای خرید کولر آبی

با فرا رسيدن  فصل تابستان كه با روزهاى گرم وداغش همراه است ، توجه اكثر افراد به تهيه‌ى وسايل سرمايشى مناسب از جمله کولر جلب شده تا تحمل اين گرما…

با فرا رسيدن  فصل تابستان كه با روزهاى گرم وداغش همراه است ، توجه اكثر افراد به تهيه‌ى وسايل سرمايشى مناسب از جمله کولر جلب شده تا تحمل اين گرما برايشان  قابل تحمل تر شود. اگر شما هم به فكر تهيه‌ى يک وسيله‌ى سرمايشى مناسب هستيد بى‌شک يكى از كاربردى‌ترين وسايل ، كولر آبى است. در ادامه اين مقاله قصد داريم كولر آبى را به صورت تخصصى بررسى كنيم تا شما بتوانيد با بهره گيرى از اين اطلاعات بهترين انتخاب را داشته باشيد و فصل تابستان خود را به فصلى پر از هواى لطيف وخنک  تبديل كنيد.

کولر آبی

كولر آبى در يک نگاه:

در واقع كولر آبى امروزه ، تكنولوژى پيشرفته‌اى از قديمى‌ترين نمونه‌ى كولر آبى در جهان است كه بادگير نام داشت و هزاران سال پيش توسط ايرانيان اختراع شد. بادگير هواى جارى بيرون از خانه را به داخل مى‌كشيد و سپس توسط تشت‌هاى آبى كه در داخل آن تعبيه شده بود ، هوا را خنک و سبک كرده و در نهايت به داخل خانه هدايت مى‌كرد. كولر آبى امروزه نيز كه ساختارى مشابه دارد ، نوعى از انواع كولرها است كه بيشتر براى مناطقى با آب و هواى گرم و خشک مورد استفاده قرار مى‌گيرد زيرا به دليل رطوبت بسيار كمى كه ايجاد مى كند ، علاوه بر كمک به لطافت هوا ، مانع از خشک شدن هوا ، ترک خوردن وسايل چوبى ، ايجاد الكتريسيته ساكن و … در اين نواحى مى‌شود. جنس آن عموما از ورق گالوانيزه‌ى مقاوم با ضخامت مناسب است كه پوشش محافظ آن مانع از سوراخ شدن وزنگ زدن آن مى‌شود.

انواع كولر آبى:

كولر آبى نيز مانند ساير وسايل و تجهيزات ، بر اساس نوع كاربرى و استفاده مورد نياز از آن‌ها ، انواعى دارد كه در ادامه قصد معرفى و شرح مختصرى از آن‌ها را داريم.

كولر آبى پرتابل يا متحرک:

كولر آبى پرتابل يا متحرک قابليت جابه‌جايى و حمل آسان دارد. اين نوع كولر آبى در حقيقت مناسب براى مناطقى است كه كانال كشى نشده‌اند و يا فضاى كافى براى اين كار را ندارند. مخزن اين كولر يا به صورت دستى پر مى‌شود و يا قابليت اتصال مستقيم به منبع آب را دارد. كولر آبى پرتابل مناسب براى فضاهاى كوچكتر از ۳۰ متر است.از مزاياى اين وسيله علاوه بر حمل آسان ، مى‌توان به قابليت تنظيم چهار جهته باد آن نيز اشاره كرد.

كولر آبى پشت بامى يا ثابت:

از رايج‌ترين و قديمى‌ترين انواع كولر آبى مى‌توان به كولر آبى پشت بامى اشاره كرد. اين نوع كولر آبى كه عموما ابعاد بزرگى دارد ، روى پشت با‌ها ، تراس‌ها و يا حياط‌ها قابل استفاده بوده و توسط كانال كشى مى‌تواند هواى خنک را منتقل كند. اين وسيله با ظرفيت‌هاى ۳۰۰۰ تا ۷۰۰۰ و با راندمان بالا ارائه مى‌شود. كولر آبى پشت بامى معمولا به صورت مستقيم به منبع آب متصل مى‌شود.

كولر آبى مينى:

از اين نوع كولر آبى به دليل ابعاد كوچكى كه دارد مى‌توان روى ميز يا پشت پنجره استفاده كرد. شما مى توانيد اين وسيله را روى پايه‌هاى چرخ دار قرار داده و به راحتى آن را جابه‌جا كنيد. سيستم آب رسانى اين نوع كولر، هم به صورت مخزن با حجم‌هاى متفاوت و قابل توجه است كه مناسب براى زمانى است كه آب در دسترس نمى‌باشد ، و هم مى‌توانيد به صورت مستقيم آن را به منبع آب متصل كرده و از آن استفاده كنيد.

کولر آبی

مزايا:

براى راهنمايى بيشتر شما ، مى‌خواهيم چند مورد از مزاياى آن را مطرح كنيم تا در نهايت انتخاب مناسب‌ترى داشته باشيد.

پنکه سقفی و کاربردهای آن
بیشتر بخوانید...

شست و شوى هوا:

در فضاهاى سربسته كه تبادل هواى داخل با هواى بيرون ممكن نيست و از طرفى هم به دليل آلودگى زياد هواى كلان شهرها امكان ورود هواى تازه به داخل وجود ندارد، كولر آبى به كمكتان مى‌آيد تا اين مشكل را حل كند. اين وسيله به دليل طراحى خاصى كه دارد ، با استفاده از عبور دادن هوا از آب، آن را خنک و تصفيه مى‌كند. كولر آبى  با شستن هوا، تا حد زيادى گرد و غبار و آلودگى موجود در هوا را از بين برده و اجازه نمى‌دهد اين ذرات داخل شوند. لازم به ذكر است كه بالاترين و بهترين راه تصفيه هوا ، شستن آن است.

خنكاى يكنواخت:

این سیستم داراى يک فن دمنده است كه هواى خنک و تصفيه كرده را در سراسر محل مورد نظرتان به صورت يكسان پخش مى‌كند. اين وسيله قادر به خنک كردن بخش وسيعى از محيط پيرامون مى‌باشد.

رطوبت دهى مناسب:

يكى از ويژگى‌هاى كولرآبى اين است كه هنگام خنک كردن هوا و كاهش دماى محيط، از رطوبت هواى محيط نمى‌كاهد بلكه سبب افزايش آن هم مى‌شود. خشک بودن هوا به شدت براى سلامتى انسان ضرر دارد زيرا مى‌تواند سبب خشک شدن چشم ، خشكى پوست ، ترک خوردن پوست لب‌ها ، خشكى پوست دست و ساير مشكلات ديگر بشود. خشكى هوا علاوه بر تاثيرات زيان بارى كه بر بدن و سلامتى انسان دارد، مى‌تواند باعث صدمه ديدن وسايل نيز بشود. به عنوان مثال ترک خوردن و از بين رفتن وسايل چوبى از اين قبيل است.

هزينه كمتر و پايين‌تر:

قيمت این سیستم در مقابل دستگاه تصفيه هوا بسيار كمتر و مناسب‌تر است. شما مى‌توانيد از دستگاه تصفيه‌اى با كمى رطوبت و خنک كننده‌اى البته با قيمت پايين‌تر آن هم در وجه كولر آبى در محيط مورد نظرتان استفاده كنيد.

مصرف انرژى كمتر و سازگارى بيشتر با محيط:

در مقايسه با دستگاه تصفيه هوا‌ى قديمى ،این سیستم انرژى كمترى مصرف مى‌كند و در واقع در مصرف انرژى صرفه جويى مى‌كند. پس لازم نيست هزينه زيادى براى قبوض خود بپردازيد. اين وسيله به دليل اينكه مصرف برق و آب محدود و كمى داشته و به انرژى زيادى براى خنک كنندگى نياز ندارد ، به محيط زيست و ذخاير طبيعى كره زمين آسيب نخواهد زد.

معايب :

براى داشتن يک اتخاب درست، بايد واقع بينانه تمام شرايط را سنجيد. پس باهم چند مورد از معايب آن را بررسى مى‌كنيم.

مراقبت و نگهدارى:

كولر آبى با تمام مزايا و برترى‌هايى كه نسبت به دستگاه تهویه مطبوع هوا دارد اما نسبت به اين دستگاه حساس‌تر است. اين وسيله به صورت مداوم نياز به تميز كردن دارد زيرا رطوبت جمع شده در آن مى تواند باعث ايجاد بوى نامطبوع و در نتيجه رشد قارچ‌ها شود. اين اتفاق در نهايت سبب مختل شدن كاركرد اين دستگاه و ورود گرد و غبار به داخل مى‌شود.

معرفی انواع کولر گازی و اسپلیت
بیشتر بخوانید...

رطوبت زيادتر:

يكى از ويژگى‌هاى كولر آبى كه از معايب آن به شمارمى‌آيد اين است كه اين وسيله به دليل رطوبتى كه ايجاد مى‌كند ، در محيط‌هايى كه خود شرجى و مرطوب هستند مى‌تواند آزار دهنده باشد زيرا رطوبت چند برابر مى‌شود. پس اين وسيله مناسب نواحى ساحلى و شرجى نيست.

چند نكته حائز اهميت:

ابعاد و ميزان هوادهى:

لازم است كه بدانيد كولرآبى در ابعاد مختلفى مى‌سازند. مدل‌هاى ۲۳۰۰ ، ۳۵۰۰ ، ۴۹۰۰ و ۷۰۰۰ در اصل ميزان هوادهى كولر، ابعاد، اندازه پره‌ها و قدرت موتور را نشان مى‌دهد.

کولر آبی
ميزان و جهت آفتاب:

كولرآبى خود را به گونه‌اى انتخاب كنيد كه بتوانيد آن را در مكانى با بيشترين سايه ممكن قرار دهيد تا گرماى زيادى به ديواره‌هاى آن نتابد و بتواند بهترين بازده را داشته باشد.

طبقه‌اى كه در آن هستيد:

اگر در طبقه‌هاى پايين هستيد از كولر آبى با هوادهى بيشتر استفاده كنيد تا بتوانيد از هواى مطلوبتان بهره ‌مند شويد.

متراژ:

اگر متراژ منزل شما بين ۳۰ تا ۵۰ است به كولرآبى ۲۳۰۰ ، اگر بين ۵۰ تا ۶۵ است به ۳۵۰۰ ، اگر بين ۶۵ تا ۱۲۰ است به ۴۹۰۰ و اگر بين ۱۲۰ تا ۱۵۵ است به كولرآبى ۷۰۰۰ نياز داريد.

توجه به نوع خروجى:

این سیستم سرمایشی دو مدل خروجى هوا دارد. از قسمت سقف و يا از قسمت جانبى آن كه نوع اول كه اصطلاحا بالكنى نام دارد ، مناسب براى استفاده در بالكن و پشت پنجره مى‌باشد. در غير اين صورت از نوع دوم استفاده كنيد.

كنترل آسان:

كولر آبى با توجه به نوع آن ممكن است داراى قابليت هايى مانند نمايشگر دماى محيط ، تايمر جهت روشن و خاموش كردن ، سه دور سرعت ، قطع خودكار پمپ آب در صورت فراموشى ، علامت اخطار تعويض به موقع پوشال‌ها ، تنظيم بدون سر و صدا و لرزش و…  و يا عدم آن‌ها باشد.

نوع پوشال:

به طور كل كولر آبى داراى دو نوع متفاوت است. مدل‌هاى سنتى با پوشال‌هاى چوبى كه عملكرد خوب و بوى مطبوعى دارند و مدل‌هاى مدرن‌تر كه به مدل سلولزى معروف اند. كولر آبى سلولزى به دليل تراكم بالاتر ، مقاوم تر است ولى در صورت عدم تميز كردن  مرتب ، بوى نامطبوعى ايجاد مى‌كند. اين دو مدل تفاوت قيمت چندانى ندارند.

سخن پايانى:

بهتر است بدانيد همه انواع كولرآبى مناسب بوده و هيچكدام برترى خاصى به ديگرى ندارد بلكه محيطى كه در آن به كولر آبى نياز داريد نوع خاصى از آن را به سايرين برترى مى‌بخشد. اگر به يک وسيله خنک كننده مناسب نياز داريد ، كولر آبى مى‌تواند بهترين انتخاب باشد. اين وسيله مناسب براى استفاده در هر محيطى مثل منازل ، مدارس ، مساجد،اداره‌ها و … است.اگر قصد خريد يک كولر آبى مناسب داريد ، با ما در تماس باشيد.

درصورتیکه تمایل به خرید و یا اجاره کولر آبی، اجاره پنکه آبی و خرید پنکه مه پاش ، اجاره پنکه مه پاش و خرید یا اجاره پنکه صنعتی دارید می توانید به فروشگاه میست ایران سربزنید.

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست